~ibu nuha naim hakim~

My photo
this blog is not for you to read....but for me to write... i am me....let me be myself....just the way i am....

Wednesday, November 20, 2013

kata hati

kalau masih single....mesti asyik fikir2 bila nak ada kekasih....Kalau belum kawin....mesti asyik fikir2 nak kawin....kalau dah kawin....mesti asyik fikir2 nak anak....  

Ini fitrah namanya....hati tu ingin macam orang lain....nak punya pasangan...nak punya keturunan....

Dan tekanan luaran pun ye jugak....bila orang keliling tak habis2 bertanya...kita pun stress jugak.....

Tapi....orang yang bertanya tu pun fitrah jugak...aku admit...sometimes aku pun terlepas kata,terlepas tanya....kadang seboleh aku tahan diri dari bertanya...tapi kadang terlepas juga....fitrah katanya...

Ampun jualah yang aku minta andai aku terlepas tanya...bukan apa....kadang aku berharap bahagia untuk orang yang ditanya....nak berkongsi gembira...manalah tau terguris rasa.....


Cuma....satu yang aku percaya....Allah takkan beri kalau belum masanya kita sedia.....kalau kita sebenarnya belum sedia berdua bertiga, dapat kau bayangkan apa yang bakal jadi pada si kedua ke tiga?

Itu puncanya kes derhaka suami atau dera anak contohnya....kita tak sedia....tapi mahu juga...tamak barangkali...cemburu lihat apa yang orang ada....

Sungguh...bila jadi ibu...baru aku sedar....seronok punya anak kecil....bahagia bila punya baby....tapi....tak mudah rupanya jadi ibu....tak mudah rupanya ada anak....lebih susah rupanya nak mendidik anak....dan terlalu payah rupanya nak lindungi anak aku dari anasir luar yang bahaya.....bahaya dari segi bahasa dan istilahat....bahaya luar dan dalam...

sabar itu jawapannya.....

Tapi...kadang sabar aku menipis juga....maklumlah....anak kecil pelbagai ragamnya....Mulalah aku terbayang2....cukup sedia ke aku untuk jadi ibu?mampu ke aku laksanakan amanah Allah untuk aku?dan kepala optimis menjawab...."insyaAllah mampu....Allah takkan beri kecuali Dia tahu kau mampu hadapinya...."




Dan hati kecil aku selalu berkata....


Nuha...aku nak jadi ibu terbaik yang kau punya.....

 

...~Just The Way I Am~... Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template